Foppas nummer 21 pensioneras!

Forsbergs tröja #21 hissas upp i Denver: ”Få förunnat att äras”

I december fick Markus Näslund tröjan hissad i Vancouver.
I oktober hyllas Peter Forsberg på samma sätt i Denver.

– Detta har jag aldrig vågat drömma om, säger Peter Forsberg.

215 svenskar har spelat i NHL.
Men bara två (Thomas Steen och Markus Näslund) har fått sina tröjnummer skyddade, vilket är bland de största erkännandena man kan få i NHL.
Men i höst får en tredje svensk den äran.

I går kväll meddelade Colorado Avalanche att de i höst, i samband med säsongens första match i Pepsi Center – mot svensklaget Detroit – kommer att hissa upp Peter Forsbergs tröja 21 i taket, och därmed kommer ingen annan spelare i klubben få bära det numret.

– Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga. Detta har jag aldrig kunnat drömma om, säger Foppa till Sportbladet via ett sms.

– Jättevälförtjänt.
Det var egentligen inget snack om det, jag tycker att det var helt rätt, säger Markus Näslund, ”Foppas” mångårige lagkamrat i Modo, Tre Kronor och numera Forsbergs chef i Modo.

Näslund vet mycket väl vad det innebär att få sin tröja i taket.
I december, i ett fullsatt Rogers Arena i Vancouver, fick han stående ovationer och rördes till tårar när hans nummer 19 hissades upp i taket.
– Jag vet inte hur man ska sammanfatta det ... Det är få förunnat att få den äran och just att få sitt nummer förknippat med ett lag så där, det var väldigt stort, säger Markus Näslund.

Vill man ha tröja nummer 21 i Colorado så får man tänka om ;D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0